Een business rule of een bedrijfsregel wordt wel omschreven als een regel die een bepaald aspect van een organisatie begrenst. Dit is een hele brede omschrijving die nog niet veel houvast geeft. Wij zien business rules als een tussenproduct tussen de brontekst (beleid in natuurlijke taal) en executeerbare regels. De business rule is formeler dan de brontekst, maar nog niet één op één executeerbaar door een machine.
De business rule bevat de essentie van een deel van brontekst in een logische ordening van concepten, hun betekenissen en hun relaties. Een business rule is begrijpelijk voor medewerkers die aan de business kant van een organisatie werkzaam zijn en stelt hen in de gelegenheid om te bepalen welke kennis in organisatorische producten wordt gebruikt.
Naast de inhoud van een business rule vinden wij het totstandkomingsproces van business rules ook van groot belang. Dit is het domein van decision management, of regelbeheersing. Gemandateerde experts discussiëren over de juiste betekenis van concepten en relaties en gieten de uitkomst in een business rule. Daarbij worden beslissingen over de gewenste interpretatie genomen en vastgelegd. Deze beslissingen en de achterliggende argumenten maken deel uit van het bedrijfsvocabulaire. Het vastleggen van deze kennis bij de business rules voorkomt dat op een later tijdstip discussies worden overgedaan en draagt ook bij aan de accountability van een organisatie.